گروه تولیدی کازادکورا

بیشتر افراد زمانی که به فکر تمیز کردن آشپزخانه می افتند، سینک و گاز و کف آشپزخانه را تمیز می کنند در صورتی که قسمت های دیگر نیز به نظافت احتیاج دارند. به عنوان مثال نحوه تمیز کردن انواع کابینت آشپزخانه بسیار مهم است زیرا کابینت ها از متریال مختلفی ساخته می شوند و برای نظافت هر کدام از آن ها باید از روش خاصی استفاده کرد. با ما همراه باشید تا نکات قابل توجهی را در این باره با شما در میان بگذاریم.

 

photo ۲۰۲۴ ۰۲ ۱۶ ۲۲ ۴۹ ۳۸ 2 1

مراحل کلی و عمومی تمیز کردن هر نوع کابینت کدام است؟

تمیز کردن هر نوع کابینت با هر جنسی که دارد نیاز به طی کردن یک سری مراحل کلی و عمومی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

  • سعی کنید از محلول تمیز کننده قوی استفاده نکنید.

همیشه توجه داشته باشید برای تمیز کردن کابینت های آشپزخانه از محلول های ضعیف به همراه پارچه ای نرم استفاده نمایید زیرا محلول های قوی و برس های تمیز کننده می توانند آسیب جدی به پوشش کابینت ها وارد کرده و رنگ آن ها را از بین ببرند. شما می توانید از ترکیب یک پیمانه صابون ظرفشویی با دو پیمانه آب گرم و یا سرکه سفید با آب گرم به همان نسبت استفاده کرده و کابینت هایتان را تمیز نمایید.

 

  • کابینت ها را خیس نکنید.

بهتر است محلول تمیز کننده ای که به دست آورده اید را بر روی پارچه ای نرم اسپری کنید تا پارچه مرطوب شود. از خیس کردن کابینت خودداری کنید زیرا رطوبت زیاد رنگ کابینت را از بین خواهد برد. دستگیره ها و قسمت های داخلی کابینت را نیز تمیز کنید. هرگز پارچه را خیس نکنید و در صورتی که پارچه خیلی خیس شد آب اضافی آن را در سینک ظرفشویی بگیرید.

 

  • لکه های قدیمی را با مسواک تمیز کنید.

بعضی از کابینت ها شیارها و حکاکی هایی بر روی خود دارند که ممکن است محل تجمع چربی و آلودگی باشد. برای تمیز کردن این قسمت ها می توانید از مسواک نرم و قدیمی استفاده نمایید. سایر قسمت هایی که با پارچه تمیز نمی شوند را نیز می توانید به این روش تمیز کنید.

 

 

  • از مرطوب شدن لولاهای کابینت خودداری کنید.

محلولی که برای تمیز کردن کابینت به شما پیشنهاد دادیم ضعیف است و آسیبی به کابینت وارد نمی کند اما قسمت فلزی کابینت یعنی لولاها را تخریب خواهد کرد به همین خاطر به مرور زمان دچار زنگ زدگی می شود. بیشتر اوقات این قسمت ها فقط گرد و غبار دارند که به راحتی با یک پارچه خشک نیز تمیز می شوند. در صورتی که لکه چربی بر روی آن ها وجود دارد فقط چند قطره از محلول بر روی پارچه اسپری کرده و به محض تمیز کردن لولاها، آن ها را به سرعت خشک نمایید.

 

  • بعد از نظافت، کابینت را خشک کنید.

خیلی مهم است که بعد از اتمام کار نظافت، کابینت ها را خشک کنید زیرا در صورت مرطوب ماندن ممکن است حباب بزند و رنگ خود را از دست بدهد. به همین دلیل فراموش نکنید بعد از تمیز کردن کابینت، با یک پارچه نرم، آن را کاملا خشک نمایید تا درخشندگی آن نیز بیشتر شود.

 

 

نحوه تمیز کردن کابینت هایگلاس چگونه است؟

یکی از انواع کابینت آشپزخانه، کابینت هایگلاس نام دارد که روکشی براق و پلاستیکی دارد. این نوع کابینت ظاهر زیبا و مدرنی به آشپزخانه می دهد. برای تمیز کردن کابینت هایگلاس باید به نکات خاصی توجه داشته باشید. به عنوان مثال باید از شوینده های ملایم استفاده نمایید تا درخشندگی آن از بین نرود. در صورتی که لکه ها قدیمی و قوی هستند می توانید از ترکیب آب، صابون و سرکه استفاده کرده و لکه ها را از بین ببرید.

برای تمیز کردن کابینت هایگلاس هم براق، هم مات و هم چوبی از دستمال نرم استفاده کنید. برای تمیز کردن کابینت هایگلاس براق با خشونت رفتار نکنید تا سطح زیبای آن از بین نرود. بقیه مراحل را طبق مراحل کلی تمیز کردن کابینت انجام دهید تا آشپزخانه ای تمیز و زیبا داشته باشید.

 

نحوه تمیز کردن کابینت ام دی اف

یکی از متریال های پرکاربرد برای ساخت کابینت، ام دی اف است. برای تمیز کردن کابینت MDF علاوه بر نکات کلی که ذکر کردیم توجه به نکات زیر مهم است.

  • ابتدا باید سطح کابینت را با پارچه ای نرم مثلا میکروفایبر تمیز کنید.
  • محلولی از ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی تهیه کنید. توجه داشته باشید که کابینت ام دی اف به شوینده های دارای الکل و ترکیبات سفید کننده حساس می باشد. البته استفاده از ترکیب آب و سرکه نیز بی خطر است.
  • دستمال را به این ترکیب آغشته نمایید و به آرامی روی سطح کابینت بکشید.
  • در آخر با دستمال دیگری که خشک است، کابینت را پاک کرده و کاملا خشک نمایید.

 

photo ۲۰۲۴ ۰۲ ۱۶ ۲۲ ۴۹ ۳۸ 1

نکات مربوط به تمیز کردن کابینت پلی اورتان

برای نگه داری و تمیز کردن کابینت پلی اورتان نیز باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشید. اگر می خواهید کابینت شما مانند روز اول براق و زیبا باشد بهتر است هر هفته با پارچه ای تمیز و نمدار آن را تمیز کنید. این کار از تجمع آلودگی ها بر روی آن جلوگیری کرده و کار نظافت را راحت تر می کند. در صورتی که با این روش کابینت به خوبی تمیز نشد می توانید اندکی مایع ظرفشویی با آب ترکیب کرده و بقیه مراحل را ادامه دهید. دقت کنید همیشه سطح کابینت خشک باشد. از دستمال های زبر برای تمیز کردن کابینت پلی اورتان استفاده نکنید تا عمر کابینت را افزایش دهید.

 

نحوه تمیز کردن کابینت انزوپولیش چگونه است؟

یکی دیگر از کابینت های با کیفیت و زیبا که طرفداران خود را دارد، کابینت انزوپولیش می باشد. برای تمیز کردن این کابینت نیز باید مانند موارد قبل عمل کنید و از ترکیب آب و سرکه و یا اندکی مایع ظرفشویی استفاده نمایید تا لکه های قوی تر را از بین ببرید. با کمک پارچه ای نرم و تمیز ابتدا کابینت را تمیز کرده و سپس با دستمال خشک دیگری، سطح کابینت را به خوبی خشک کنید تا رطوبت بر روی آن باقی نماند.

 

woman with sponge rubber gloves cleaning house 1157 45529 1

نحوه تمیز کردن کابینت چوبی

خیلی از افراد به سبک های کلاسیک علاقه دارند به همین دلیل از کابینت های چوبی استفاده می کنند تا حس طبیعی بودن را به خانه خود وارد کنند. تمیز کردن کابینت چوبی نیز حساسیت های خود را دارد. در صورتی که به صورت مرتب با کمک یک دستمال نرم به تمیز کردن کابینت چوبی خود بپردازید خیلی به دردسر نخواهید افتاد. در صورتی که لکه ها قدیمی و سخت هستند می توانید از همان ترکیب آب و سرکه استفاده کنید و لکه ها را از بین ببرید. توجه داشته باشید که کابینت های چوبی در برابر رطوبت و خیسی بسیار حساس هستند پس باید خیلی سریع سطح کابینت را خشک نمایید تا آسیب نبیند.

 

در این مقاله درباره تمیز کردن انواع کابینت آشپزخانه صحبت کردیم. اکنون شما می توانید با توجه به جنس کابینت خود، به نظافت آن بپردازید و طول عمر کابینت هایتان را افزایش دهید.

 

مشاوره رایگان 09127082076